eXTReMe Tracker


Campingnorden, portal med skandinavisk campinginformation
Skandinavisk Camping Information

Historien om Solifer

Quality   quality
 
"SISU" That´s Solifer SAUNA

Tre begreber der fortæller om finsk styrke

  Fra knallert Gennem årene er der sket en kolossal udvikling

til camping

Solifer har stille og roligt udviklet sig - -fra en spæd begyndelse,
til at være ledende

Solifer knallert årgang 1961

Solifer Finlandia S-10 + årgang 2001

   
1960´erne, årtiet hvor det startede
Den første Solifer, tryk for stort billede
Den første Solifer´s interiør, tryk for stort billede
Først oplyste navnet Solifer cyklisternes mørke efterårsveje. Derefter erobrede Solifer knallerten ungdommens hjerter. Navnet Solifer stammer fra latin og betyder "lysets bærer". Desuden var navnet også ambitiøst nok til at sætte kursen for Solifers campingvognsproduktion, som firmaet Oy Bensow startede i 1965. Solifer-vognene havde modelnavne som Goldie, Camping og Jupiter. Vognene var udstyret med punktvarme. Nogle vogne havde et toiletrum, og størrelsen var fra 3 til 3,5 m.
I 1969 blev modellerne Consul, Attache, Ambassador og President lanceret. Her tjente toiletrummet også som luftsluse, og vognene var fra starten udstyret med dobbeltvinduer og centralvarme. Vognene blev markedsført i Finland, Sverige og Norge.

  

1970´erne, årti med udvikling
Dette årti var var en periode med en hurtig udvikling. Vognene blev produceret til helårsbrug, og vægten blev sænket for at efterkomme forskrifterne og bilparken. Den aerodynamiske form var en stor udvikling. I 1971 tog Solifer sin egen køresimulator i brug, og ved dens hjælp kunne vognenes karosserikonstruktion gøres stærkere, samtidig med at køreegenskaberne forbedredes og vægten blev yderligere reduceret.
Modellerne var 505, 707 og 909 helt frem til 1974. Her skal det nævnes, at den største model,909, stort set var på størrelse med den mindste model idag. I 1972 begyndte eksporten til Holland. 10 års jubilæumsmodellen blev præsenteret med en rundere form og farven var sølvgrå, denne fik tilnavnet panservognen.
Der kom gang i vognenes udvikling igen, da Oy Lohja Ab købte fabrikken i 1975.

Billeder fra 70erne

Året efter flyttede produktionen til en ny og større fabrik i Nordsjö ved Helsingfors, hvor man tog en ny limnigsmetode i brug. Dette betød en stærkere, lettere og mere varmeenergibesparende karosserikonstruktion. Oy Lohja AB havde stor erfaring med elementkonstruktion, og dette blev så brugt i campingvognsproduktionen. Man begyndte at bygge "Sandwich-elementer". Samtidig blev væggene færdigudstyrede før de blev monteret på gulvet. På grund af stor efterspørgsel blev model 420 GB også bygget i England. I efteråret 1977 var campisterne igen ved at miste mælet, Solifer viste sig endnu engang som den toneangivende ved at præsentere de nye Artic modeller. En gennemtænkt formgivning og en moderne produktionsteknik resulterede igen i lettere vogne, som også kunne trækkes af mindre biler. Populære modeller blandt de nordiske vogne var Solifer Artic 40, 45 T og 55 TT. Parallelt med Artic serien blev Finlandia modelserien udviklet i 1978. Disse modeller stod for luksusudstyr og førsteklasses komfort. I slutningen af årtiet blev vigtige soliferismer introduceret, såsom ventilationsluger, som forbedrer luftskiftet og forbedrer indeklimaet, og endelig de opklappelige magasiner som letter vognens rengøring. Begge ting som stadig værdsættes af soliferejere, nye som gamle.
I 1978 erhvervedes Kafi Ab, Kafi var en vogn som
oprindelig blev bygget i Finland af svenske Kabe og som nu indlemmedes i koncernen. Fabrikken lå fra starten i Teuva i det sydlige Österbotten/Etelä-Pohjanmaa.
 

Billeder fra 80erne

1980´erne, ny fabrik og nye rekorder
Bilerne blev mindre på grund af energikrisen og det medførte en hurtig udvikling hos Solifer. Isoleringen blev forbedret og vognen fik en mere aerodynamisk form, som gjorde den lettere at trække, samtidig med at vægten blev reduceret. Solifer lod konkurrenterne bag sig, da man lancerede 83 modellerne. For det første blev Artic modellens luftmodstandskoefficient nedsat til den utrolig lave værdi af 0,40 CW. For det andet havde Finlandiaserien næsten dobbelt så tyk isolering som konkurrenterne. I 1984 flyttedes til en ny og topmoderne fabrik, og her var Solifer igen banebrydende med sit kuldekammer, hvor vognen kunne testes ved temperaturer på ned til minus 40 grader Celsius, her beviste man at det var virkelige vintervogne man satsede på. I 1985 stod Artic 500 GL i spidsen for 20 års jubilæumsmodellerne. Kunden fik blandt andet en dørklokke med eget navn på, og en individuelt nummereret vogn.
Solifer fabrikken lancerede i 1988 en ny vogngeneration som bar betegnelsen "i"...et tegn for en meget stærk isolering. I i-serien blev Artic seriens gode køreegenskaber forenet med den komfortable og varmebesparende Finlandia serie. CW værdien blev presset ned på 0,34 - et niveau som ingen andre endnu havde nået.
Samme år introducerede Solifer den nye integrerede autocamper, og på Elmia-messen i Sverige fik man fagpressens anerkendelse som årets brancenyhed - en pris som blev uddelt for første gang.
I oktober 1988 opkøbte man hele P&S koncernen (Polar og Sävsjö) af Metra Oy AB. I Metrakoncernen indgik også Matkaaja. Ved fortsat indbyrdes konkurrence, men gennem teknisk samordning, forstærkede og udviklede man sin virksomhed og konkurrenceevne overfor andre mærker.
 

1990´erne - stadig udvikling
Nye plan- og indretningsløsninger har sammen med individuelle produktionsmetoder præget 1990´erne. En særlig vægt er der lagt på kvaliteten, og de mindste modeller har fået selvbærende karosseri. I foråret 1991 blev Articina modellerne præsenteret. De præsenterede den unge generation, og det selvbærende karosseri har muliggjort, at der kan anvendes lettere trækkøretøjer.
I 1993 gik man over til bestillingsproduktion baseret på kundernes ønsker. De højisolerede modeller i i-serien blev udstyret med gulvvarme. Menu programmet blev indført fra og med 1994 modellerne. Dette program indebærer at kunden kan bestemme hvordan vognen skal udstyres, man får sin nye vogn skræddersyet til ens behov.
I 1995 kom igen en jubilæums model, Goldie 530, et overflødighedshorn af udstyr, her var alt hvad det kræsne par kunne ønske sig.

Sidst i årtiet har den nye S-serie præget programmet, endnu mere udstyr, stadig høj kvalitet.
2003 kom den største Solifer som hidtil er lavet, Finlandia S20+. Vognenes bredde er nu vokset fra de 192 cm som var gældende i 1964, til 254 cm.

Billeder fra 90erne

Fremtiden

I januar 2004 overtog en ny ejergruppe Lohja Caravans Oy, den bestod ag fem industrifolk, fiyre fra Finland ogh en fra Sverige. Efter forhandlinger besluttede man at koncentrere al vognproduktion i Dorotea, Sverige og at afvikle fabriken i Finland for derigennem at stå effektivere i den hårde konkurrence på markedet. Samtidig købtes også snedkerivirksomheden Disab & Dilego i Dorotea og alt inventar fremstilles fremover indenfor koncernen.

Moderselskabets hovedsæde flyttede til Dorotea og firmaet skiftede i 2004 navn til SoliferPolar AB. Begge mærker, Solifer og Polar som indgår i koncernen skal være stærke, konkurrencedygtige varemærker, hvor man for Solifers vedkommende fremfor alt arbejder videre på de kvaliteter som for længst har gjort Solifer til et anerkendt mærke, i Norden og Europa.

Solifer har fået mange lyse ideer, det er ikke uden grund at varemærket betyder "Lysets bærer".
Solifer står rustet til at gå ind i det nye årtusinde med optimismen i behold.