eXTReMe Tracker
Campingnorden, portal med skandinavisk campinginformation
Skandinavisk Camping Information

FDM´s Motors prøvekørsel af RC 535 TU
Oktober 1983

Pæn og godt udstyret vogn til prisen

Endnu en danskbygget campingvogn er rullet frem på markedet. Det er Rubjerg Camping Center i Løkken, som efter succes'en med sin første model RC 450 L prøvekørt af FDM, (rapport i Motor nr.22/81) nu præsenterer den nye og større model RC 535TU.
Bagi rundsiddegruppe, foran dinette -i caravankredse den nudanske betegnelse for spisekrog.
Samme dinette er til at skille fra med skydedør, og voila. .! Så har man pludselig hele to rum, det ene med to, det andet med tre sovepladser, når man rokerer lidt om på rundsiddegruppe og dinette.
Sidstnævnte bliver hermed til en soveplads på 123 x 195 cm, og bagi får man hele 200 x 195 cm at boltre sig på. Midt i vognen i venstre side er der toilet og klædeskab, begge dele af størrelse som det nu engang er normen i de fleste campingvogne. I højre side køkkenarrangementet med to kogeblus, vask med god frasætningsplads og under den et 60 1 køleskab af mærket Predon Polar, type TE 71. Vand får man fra en 20 1 dunk med dykpumpe og anbragt under håndvasken på toilettet. Med den placering bliver der kun kneben plads til overs til det kemiske toilet -men vanddunken kan jo anbringes et andet sted, hvis man foretrækker det.
Varmen kommer fra en Caramat-ovn 3000 L i bunden af klædeskabet. Uden blæser ganske vist, men vognen er forberedt for blæservarme idet der er klimaryglæn ved alle siddepladser. Der er rummelige overskabe hele vejen rundt i vognen, dog minus dinette-enden, hvor man så i stedet har en åben hylde på tværs af vognen. Magasinerne er rummelige og relativt let tilgængelige.

Interiør

Man bor hyggeligt i RC 535 TU, og der er ofret stoffer af god kvalitet til betræk og gardiner. Træværket er lys finer med låger og gardinkapper i en mørkere kontrastfarve. Om kanter på skabe og borde er lagt sort plasticskinne,lukketøj på skabe og døre virker som det skal, og i det hele taget gør den håndværksmæssige udførelse et solidt indtryk. Gulvtæppe leveres som standardudstyr. Det ligger oven i købet fast, så det ikke kan tages af og renses, hvad man så med fornøden ond vilje kunne betragte som et minus, om end et af de mindre, der ikke bør fordunkle det i øvrigt gode indtryk af interiøret. De fem lampesteder er til 12 V. Strøm kan tages fra akkumulatoren, eller der kan tilsluttes 220 V, da vognen er udstyret med omformer. Desuden to stikkontakter til 220 V. Udluftningen sker gennem en selvventilerende loftsventil over rundsiddegruppen bagi samt gennem en lille ventil over dinetten. Desuden en ventil i underkanten af døren - men ingen på toilettet.

Karrosseri

I det ydre design er der taget behørigt hensyn til lavest mulige vindmodstand. Dog er den i øvrigt ret rummelige gaskasse ikke bygget sammen med karrosseriet, som er af sandwichkonstruktion og ned 25 mm isolering hele vejen rundt, så vognen hermed er egnet til brug også om vinteren. Der er tonede dobbeltruder for alle vinduer, hvoraf de to sidevinduer ved rundsiddegruppen samt vinduet over køkkenet og på toilettet kan åbnes. Karrosseriet er pænt håndværk, men man havde gerne set, at indgangsdøren havde åbnet til den anden side.
Af to grunde.
For det første er køleskabet placeret i forteltsiden, og for det andet dækker døren for udluftningen, når den står åben. På varme dage kan både det ene og det andet godt give problemer med afkølingen.

Undervogn

RC 535 TU kører på en Peitz- gummifjederaksel med støddæmpere. Alt på undervognen er galvaniseret, og der er god understøtning af gulvet. Også kobling og påløbsbremse er af Peitz-fabrikat. Der er automatisk bakspærre og på næsehjulet fast gummiring.

Køreegenskaber

Det er en velkørende og let rullende vogn. Passende affjedret, og ligger roligt efter trækkøretøjet, også på ujævn vej. Overhalende køretøjer og små vindstød gav heller ikke kraftigere reaktioner end hvad normalt er for vogne i denne størrelse, der kører på en enkelt aksel.
Påløbsbremsen doserer bremsevirkningen forholdsvis jævnt ved delbremsning - om end bremsningen starter med et mærkbart ryk, uden at det dog kan betegnes som ubehageligt. Ved katastrofeopbremsningen noteredes en bremsevirkning vel afstemt i forhold til bilen, og der var heller ingen problemer med at komme gennem undvigemanøvren på Jyllands-Ringen med de 70 km/t.
Ved normal manøvrering virkede den automatiske bakspærre, som den skulle -men ved bakning op ad større stigninger må det nok tilrådes at bruge den manuelle spærre i stedet.

Konklusion

En pæn vogn. Godt forarbejdet og rimeligt udstyret til prisen. Mod merpris kan leveres
ekstra udstyr som blæservarme, oplukkelige vinduer i enderne samt låger for adgang
til magasin ude fra.
Rundsiddegruppen, et hyggehjørne i et i øvrigt hyggeligt interiør og efter fornøden omrokering med soveplads til tre.
DATA
Fabrikant: RC Caravan APS, Industrivej 1-3
9480 Løkken (08) 99 20 18
Model: RC 535 TU.
Pris. 62.985 kr. + lev.
Totallængde. 6.740 mm
Karrosseri længde. 5.390 mm
Karrosseri bredde: 2.050 mm
Ståhøjde: 1.870 mm
Udvendig højde: 2.500 mm
Egenvægt (tjenestevægt) 900 kg kg
Totalvægt: 1.200kg
Koblingstryk (tom/brugsklar) 48/65 kg
Tilladt koblingstryk 75 kg
Hjulophæng. Gummifjederaksel fabrikat J. PEITZ
type EBO 12 m/støddæmpere
Bremser: Mekanisk påløbsbremse fabrikat PEITZ
Dæk. 175 x 14 radial
Campingvognen er godkendt til synsfri sammenkobling
Vægt ved prøvekørsel tjenestevægt + 100 kg = 1.000 kg